BIO

Dorota Bator – absolwentka reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu oraz kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie. Studiowała teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. We Wrocławiu uczęszcza na Otwarty Uniwersytet Poszukiwań „Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru” 2019/2020, „Tu zaszła zmiana w scenach… Polska scenografia teatralna XX wieku” 2021/2022 organizowany przez Instytut Grotowskiego oraz na wykłady Akademii Kina Światowego 2021/2022 organizowane przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Aktywnie działa w ramach projektu „Teatr na faktach” prowadzonego przez Krzysztofa Kopkę i Jakuba Tabisza w Instytucie Grotowskiego.

Otrzymała nominację w konkursie filmowym Screen & Sound Fest Let’s See The Music za film wykonany metodą poklatkową „Gliding Beyond”. Zrealizowała film dokumentalny „W zgodzie”, który premierę miał na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym w sekcji Panorama Polskiego Dokumentu oraz współreżyserowała film dokumentalny „Siedem pokoi”, który premierę miał na 18. FF Millennium Docs Against Gravity. W 2020 roku została nominowana do nagrody kulturalnej Gazety Wyborczej Wrocław „Warto” w kategorii Film.

Spektakl „Uciec od rozpaczy”, który współreżyserowała z Anną Wieczorek w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora brał udział w VII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. W ramach projektu „Opowiadacze” zrealizowała spektakl dokumentalny „Historja” oraz słuchowisko dokumentalne „Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!”, które zostało wyróżnione w konkursie DIG IT organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Wraz z Adą Tabisz, Grzegorzem Grecasem, Robertem Traczykiem otrzymała nagrodę Gazety Wyborczej Wrocław WARTO 2021 w kategorii Teatr za spektakl dokumentalny „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”.

Twórcy związani z projektem „Teatr na faktach” realizowanym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Otrzymują nominację za odwagę podjęcia niewygodnych i kontrowersyjnych tematów w sposób budzący żywą reakcję publiczności. Za trud zbierania autentycznych historii, pozwalających głębiej wniknąć w mechanizmy konfliktów nurtujących nasze społeczeństwo oraz nieustanne poszukiwania w obrębie estetyki i poetyki teatru dokumentalnego.